måndag, april 02, 2012

Gladast vinner!


Idag är första dagen på mitt nya liv. I helgen avgick jag på
Solnasossarnas årsmöte och ett nytt oppositionsråd valdes; Arne Öberg. Medlemmarna såg till att det blev en öppen valprocess ända in till slutet och två modiga kandidater tävlade om rösterna. Arne valdes med stor majoritet, så han kan verkligen känna att han har stöd. Det är inte bara bland sossar han är populär. Både chefer, anställa och föreningsaktiva i Solna har kommit till mig och pratat om honom i positiva ordalag: "Ni måste ta vara på Arne, han är den som alltid kommer ut och träffar oss". "Arne är så bra att samarbeta med, ni får inte ge honom andra uppgifter nu".

Det stämmer verkligen. Arne har nämligen en svaghet. Han har svårt att säga nej. Ni vet typen; den som alltid tar morgonpasset när det ska delas ut flygblad utanför tunnelbanan, när ingen annan ställer upp. Den som alltid säger att det är möjligt. Förutom det är han världens vänligaste, gladaste, smartaste och modernaste sosse med ett äkta rött hjärta. Hans idéer för hur man bygger en stad där människor möts och idéer föds, som han hämtat inspiration från sin vistelse i Berlin till, är värda all uppmärksamhet.

Arne är bög också. Och nästan granne med mig. En gång när jag kände mig deppig ringde jag därför till Arne och sade att jag tyckte han borde vara litet mer som i chic lit-böckerna, där huvudpersonen alltid har en underbar böggranne som kommer med Ben & Jerry-glass och spelar gamla schlagers för henne när hon är deppig. Tio minuter senare ringer Arne. - Jag står på Konsum nu, men jag vet ju inte vilken sorts Ben & Jerry's det ska vara?!?

Det blev en underbar kväll, som även innehöll spår av Guatemalansk rom. Minnesgoda bloggläsare vet att det är den här kvällen jag pratar om.

Nu måste han lära sig att prioritera; bara springa på de viktigaste bollarna. Ska man nå fram i bruset måste man koncentrera sig på det viktigaste. Vad som är viktigaste att göra något åt i Solna är tämligen solklart när man pratar med Solnaborna. Det är trafiken, slöseriet med skatt och den slitna stadsmiljön.

Det vet Arne, för han är ute och pratar med Solnabor minst lika mycket som jag. Därför blir det bara sorgligt när Fp-ledaren i Solna idag på sin blogg försöker klistra på Arne en massa etiketter, som t ex "popcornmaskin". Hur vore det att hälsa välkommen, istället för att börja med en massa magsura kommentarer? Gladast vinner, som partistrategerna brukar säga. I så fall vet jag vem som vinner nästa val i Solna!


Jag lovar att hjälpa till när jag är hemma mellan mina matrosjobb:-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bög? Jag förstår inte varför folks sexuella läggning skall tas fram som en info i en presentation? Att vara homosexuell eller ej bör vara ens privatsak + att just att vara bög inte behöver betyda nåt positivt. Jag känner bögar som kan vara skitstövlar. Liksom det finns ex bland de heterosexuella.

Anonym sa...

I vanliga fall brukar du ha balanserade inlägg, men...som kommenetaren ovan så håller jag med. Är det brukligt att den sexuella läggningen deklareras tillsammans med övriga meriter? Vilken är din sexuella läggning?
Oavsett vad du svarar gör det dig till en bättre eller en sämre människa??

Johanna Graf sa...

Jag märkte inte att jag lade någon som helst värdering i ordet? I så fall ber jag om ursäkt. Däremot har du rätt i att jag nämnde det som info. Plus en massa andra saker. Om man INTE får nämna det blir det ju också konstigt, eller hur? Och det hade faktiskt med min historia om den trevliga kvällen att göra. Därför var det relevant. Jag tror dock inte att Arnes sexuella läggning kommer ha så stor betydelse för hans gärning som kommunalråd, varken positivt eller negativt. Go Arne!

Anonym sa...

Det blir ngt märkligt, det är lite kitsch och kliché över det, ngt hippt över det. Min böggranne...det är just så här som det blir mer konstigt än vad det är. Oavsett så står orden där dom står nu. Och oavsett om det var kopplat till din din tidigare bloggning, så blir det epitet och plattityder som är som tagna från en dokusåpa eller en tvserie i kanal 6. Sorry, men det funkar inte.

Anonym sa...

Varför nämnde du det alls?
Det är ju ingen egenskap.

deeped sa...

Men snälla PK-människor. Slappna av. Johanna skriver på sin blogg vad hon vill. Möjligen kan man tycka att det är information som är onödig i Arnes nya roll men som det hela utvecklades så handlar det också om honom som person - i relation med Johanna och hennes önskan om mer chic lit-liv :).

Anonym sa...

Hej Johanna! Hej Arne!

Du vet väl att nya sosseledaren Arne är också omtyckt bland annat av en del medlemmar av KFs största parti, men framför allt respekterad för sin öppenhet och ärlighet.
Men för min del skulle jag vilja säga att solnasossarna skriver historia genom att, mig veterligen, för första gången välja en 'bög' till partiledare, och en väl accepterad sådan.
Så, ge gärnet Arne. Alliansen har slitit ut sig och fördärvat Solna och dess rykte, och behöver komma i opposition i nästa val.

"Borglig men ej korrumperad"