måndag, juli 14, 2008

Kan vi både äta kakan och ha den kvar?














När jag var liten fanns det tre affärer på sommarön. Det var Palms affär, som sålde allt man behövde, det var Judits affär som sålde ungefär detsamma fast i mindre skala och även skötte posten. Sedan var det den finare Floréns affär från Göteborg som hade sommarfilial på ön. Idag är de borta allihop och vi får vackert ta båten till grannön för att handla. Men även där lever ICA under ständigt nedläggningshot från de stora marknadsplatserna runt Göteborg, dit man tar sig relativt enkelt om man har bil.

Jag är lika kluven som de flesta. Man borde gynna den lokala affären, men den är dyr och har inget vidare sortiment. Så gör man sig ett ärende till stan och passar samtidigt på att bunkra på stormarknaden. I Solna på vintern är det samma sak. Vi vill gärna ha kvar lilla gulliga Furuviks livs i Råsunda, men hamnar så lätt på ICA Maxi med bilen.

Numera är bilen såld och jag bor mitt emellan Solna Centrum och Solna station, där Rodamco/Unibail planerar den gigantiska Mall of Scandinavia. Var kommer jag och andra Solnabor handla i framtiden? Tendensen generellt är tydlig. Man handlar där det är störst. Samtidigt vill vi ha mångfald och exklusivitet. Ingen vill ha likadan tröja som alla andra. Och vi vill alla hitta de där udda, spännande affärerna med nya roliga märken och ingredienser.

Så hur ska vi ha det? Som politiker lägger jag mig såklart inte i om Lindex i Solna Centrum slås ut av Lindex i Mall of Scandinavia. Det drabbar inte skattebetalarna, som det t ex gör om en skola slås ut av en annan. Men samtidigt som marknadsekonomin är den hittills bästa modellen för att skapa ekonomiskt välstånd, så har den varken som drivkraft eller uppgift att fördela detta välstånd eller skapa ett samhälle som tar långsiktigt ansvar för miljö eller socialt kapital. Där är det de folkvaldas uppgift att peka ut färdriktningen.

Solna är idag en av Sveriges mest överkörda kommuner. Men inte bara Solna utan hela Stockholmsregionen växer så det knakar och det gäller att undvika växtvärk och besvärliga baksmällor längre fram. Jag var nyligen på ett dialogmöte med cheferna på Stockholms Regionplane- och trafikkontor. Det var de senare som inbjudit till en dialog kring den nya utvecklingsplanen för länet som håller på att tas fram. Det blev ett intressant samtal om vad som påverkar hur en region växer.

Visionen är att Stockholm i framtiden ska bli Europas mest attraktiva tillväxtregion. Alla kommunerna tycks eniga om målen, som handlar om att vi ska ha en öppen och tillgänglig region, en ledande tillväxt och god livsmiljö och som därtill är resurseffektiv. När vi längre fram i förhandlingarna kommer till de hårda kärnfrågorna vet jag av erfarenhet att det kommer handla mer om vilka vägar och järnvägar som ska byggas i den egna kommunen, än om hur vi tillsammans gör en god avvägning av vilka nyttigheter vi ska prioritera. Därefter gör alla som de vill ändå och till inte så liten del blir det investerarna som avgör var saker och ting kommer att byggas. Detta är det svåra; att balansera efterfrågan mot krympande resurser.

I Solna är trafiken det största hotet mot en välmående stad. Vi som har det politiska ansvaret, oavsett om vi är i majoritet eller opposition, måste tänka långsiktigt så att vi bygger en stad där människor både kan arbeta, bo, andas, handla och roa sig. För regionen som helhet är det förstås bäst om de kommuner som ligger mest centralt bygger mest, både bostäder, arbetsplatser och handel, eftersom resandet och bilåkandet annars riskerar att fördelas på en mycket större yta och därmed öka ännu mer. För Solnas räkning är det dessutom ingen större skillnad, för om folk inte handlar och bor i kommunen, så kommer de ändå att åka igenom den på väg till andra bostäder, affärer och arbetsplatser. Alltså kan vi lika gärna bygga här.

Frågan är dock hur mycket vår lilla kommun, till ytan Sveriges tredje minsta, klarar av? Det finns redan idag byggplaner motsvarande ett halvt Solna till på befintlig yta på bara 20 års sikt. Det innebär i förlängningen även en 50-procentig trafikökning. Detta alltså innan de stora planerna på ny nationalarena för fotboll och The Mall of Scandinavia tillkommit. Mall of Scandinavia beräknas dra 40 000 besökare dagligen. Det är som en stormatch på Råsunda, varje dag, året om. Skillnaden mot fotbollsmatchen är att till stormarknaden tar sig de allra flesta med bil...

Frågan man förr eller senare måste ställa är: Vilka ska trivas i Solna i framtiden? Ska det vara fotbollsfansens Solna, shoppingturisternas Solna, företagens Solna, bilpendlarnas Solna? Går allt detta att kombinera med de lekande barnens, fågelskådarnas och de stavgående pensionärernas Solna? Jag har inget tvärsäkert svar, men när jag ser de stillastående trafikköerna på genomfartslederna som korsar Solna, så undrar jag hur mycket mer trafik vi kan svälja utan att otrivseln infinner sig.

Kanske är det andra värden människor kommer att efterfråga inom en rätt snar framtid, kantad av klimatdiskussionen och den växande längtan efter det genuina och diversifierade? Eller går det att kombinera ytterligare ett jätteköpcentrum med ett mer lokalt anpassat Solna centrum, kanske med saluhall, restauranger och småbutiker som inriktar sig på kvalitetsprodukter, antingen närproducerade eller från världens alla hörn? För att det ska vara möjligt måste nog Rodamco Unibail våga sänka hyrorna och istället ställa om vinstmålet litet mer långsiktigt. Annars finns nog risken att draken biter av sig sin egen svans.













Tycker du detta ämne är
intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det va mycke i dag... men nej, man kan inte äta kakan och ha den kvar.

Detta med mindre butiker som försvinner, närservicen försämras, även om vissa klagar på sortiment och priser... så saknar man inte kon förrän båser är tomt! Visst saknas butiken när den är nedlagd.

När du beskriver utveckling av Solna där allt skall vara störst & värst... då känns det hur skönt som helst att man flyttat långt från storstadens brus.

/Jannemannen

Anna, Fair and True sa...

Har utmanat dig på min blogg!

Anonym sa...

Oppositionen utökar sin ledning till regeringspartierna.

Bland de borgerliga partierna minskar moderaterna med 3,2 procentenheter till 23,0 procent, vilket är statistiskt säkerställt.

Den borgerliga alliansregeringens dagar är räknade....
795 dagar kvar till valet 2010.

johannes sa...

Klokt och balanserat inlägg. Vi sossar måste omgående ta tag i stadsbyggnadsfrågorna. Fortsätter vi bygga gles bilstad, istället för tät blandstad, kommer vi att få enorma problem i framtiden. Det är inte bara en miljöfråga, infrastrukturkostnaderna kommer till slut att bli för höga.

Anonym sa...

Larvigt att Solna är en egen kommun fortfarande.

Införliva i Stockholm istället, det skulle spara in flera miljoner som administrationen i Solna kostar till ingen nytta..

Kan användas till skolor och vård istället för alla tusentals politiker och tjänstemän vi idag betalar!

Anonym sa...

Tja jag vet inte om det precis är 1000-tals politiker i Solna... Men jag betalar ju inte skatt där så jag kanske inte ska uttala mig.

Helst vill vi Stockholmare slippa Solna, vi är liksom redan för många och antalet politiker i förhållande till innevånarna så få att det är svårt med demokratin.

Fast vi kan tänka oss ta över hon Graf förstås, det skulle inte vara ett dugg betungande. Bara inte hennes moderate kollega ingår i paketet...

Själv håller jag i alla väder på COOP I KUNGSÄNGEN som känt.

Christer Ljungberg sa...

Nej, man kan inte äta kakan och ha den kvar. externhandel ger mer trafik, och utarmar cetrumhandeln, det hav vi visat i tio i olika forskningsstudier.

Och Rodamco verkar, som många andra, se mina blogginlägg om Skånes exeternhandel på www.ljungbergsblogg.blogspot.com, ha dålig omvärldsbevakning. Redan idag står många malls tomma i USA. Och flera köpcentrum i Sverige går dåligt.

När bränslet blir ännu dyrare, och klimatåtgärderna skall göras, kommer många av dessa centra att få det svårt.

Anonym sa...

Skönt att hitta ytterligare en person som vet att Solna inte tillhör Stockholm och att det således inte är Stockholmsderby när AIK möter något stockholmslag. Tack!