fredag, april 20, 2007

Små budskap överallt

För en tid sedan skrev jag om alla mystiska små budskap man kan se på stan. Ni vet, sådana där sprayade eller uppklistrade ord som man kan gå en hel dag och fundera över. Vem skrev så? Varför? Det är rådjur på baksidan av gatskyltar och det är Ernesto Guerra som tejpar upp lappar överallt i city. Ofta med bara sitt namn på, ibland med texter han skrivit av från myndighetsskyltar och då och då en strof som skulle kunna bli en jättefin dikt. Ernesto berättade för mig att lappuppsättandet funkar som terapi för honom efter att han som torterad flykting från ett sydamerikanskt land kom till Sverige ensam och deprimerad. - Jag är heltokig, jag vet, säger han. Men att sätta upp lapparna får mig att vilja leva. Han visar för världen att han finns och människor har börjat hälsa på honom, kommentera hans budskap och så.
Ett annat sätt att blogga, skulle man kunna säga...

Förlåt-sprayaren som jag skrev om sist är fortfarande ett mysterium, även om rapporter inkommit om flera ställen där han/hon varit i farten. Men ett annat fenomen har jag fått klarhet i tack vare Eva och det är de små underfundiga och positiva budskapen man kan få se uppsatta på elskåp litet överallt i stan:

"Visst kan du lita på den lilla rösten inom dig"

"Alla människor är färgade annars skulle man inte se dem"

"Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt"

"Var dig själv, det finns redan så många andra"

"Allt blir så mycket lättare om man älskar sin granne i stället för sitt fosterland"

"När det är som mörkast syns gnistorna bäst"

Loesje.se heter de. De är inga döallvarliga aktivister, inte bundna till någon särskild politisk riktning, bara positivister som vill ingjuta hopp och glädje åt människor. Kolla in dem!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

PP sa...

Snubben bakom Förlåt har en sida (som inte uppdaterats på länge) http://www.akayism.org/hq.html
Där finns det fina kort på sakerna han/dom har gjort.